Om


Denna blogg handlar om träning, tävling, kost, att ha roligt påvägen och må bra! 2014 var mitt stora tävlingsår med en rad olika tävlingar och en hel del vinster. Under 2015 kan ni fortsätta följa mig då jag kommer anta nya utmaningar. Bland annat på Ninja Warrior Sverige och min premiär inom OCR(Obstacle Course Races). Var med mig genom min träning och övriga förberedelser till dessa tävlingar. 

Det största för 2015 är att jag har startat ett eget företag, More Than Wellness, där jag arbetar med träning hälsa och välmående. Kika mer på företagets hemsida och välkommen att kontakta mig om du vill ha hjälp att nå dina mål.

Jag representerar MM sports och Lynx MST

Planerade tävlingar 2015:

  • - 28/3 BootCamp Callenge
  • - 25/4 Tough Viking i Gbg
  • - Rep-power kvaltävling
  • - 9/5 SM i TCA (Toughest Competitor Alive)
  • - 16/5 Polis SM i styrkelyft
  • - 27/6 VM i TCA individuell klass
  • - 29/7 VM i bänkpress för poliser och brandmän
  • - 30/7 VM i TCA mixedklass
  • - 2/7 VM i Push & Pull för poliser och brandmän (bänkpress och marklyft)
  • -11/7 Final Fitness Five
  • - September Ninja Warrior Sverige 2016
  • - November SM i chins
  • - November SM i dips
  • - November Europafinal Fitness Five
  • - November Final Rep-Power

Presentation

Teknik

Den här bloggen skapades via leverantören bloggo.nu

Gratis blogg!
Enkelt och snabbt!
Helt på svenska!
Gratis blogg!

Visar inlägg från maj 2014

Tillbaka till bloggens startsida

Första veckan med nya träningsprogrammet

Efter att ha gått på diet i fem veckor bestämde jag mig för att jag denna vecka, efter tävlingarna, ska äta allt jag känner för och allt som kommer i min väg. Vilket jag också gjort och njutit av det. Vin, godis, glass och all mat som jag längtar efter att äta! Det bästa var torsdagens frukost på Urban Deli vid Nytorget. Det kan jag verkligen rekommendera för er som gillar nybakat surdegsbröd med goda pålägg av alla slag. Ät så mycket du vill för 145 kr!!

 

Från och med nästa vecka så blir det att hålla igen lite igen. Vill inte väga mer än 52 kg till Fitnessfive finalen. 

Det är riktigt jobbigt att varje träningspass träna inför Fitnessfive. Jag känner att det sliter på kroppen på ett annat sätt än när jag kör tyngre vikter och få repetitioner. Att nöta repetitioner under 100 sekunder i flera set är inte bara fysiskt jobbigt, även det mentala måste vara med i alla 100 sekunder. 
Men jag är envis och målmedveten. Jag vill vinna årets Fitnessfive och ska nå 200 repetitioner. Fem veckor kvar att nöta. 
Trots ovan så tycker jag såklart att det är fantastiskt roligt. Jag är jätteglad över mitt träningsprogram och känner att jag ökar för varje pass. Jag har även haft bra och kul träningssällskap i veckan. 

I onsdags tränade jag knäböj och bänkpress tillsammans med Johanna Barvelid. Hon siktar på att köra Reppower i höst och ville ha min hjälp. Jag körde på 5 kg mer i belastning än min tävlingsvikt. I Knäböj gjorde jag lika många som med tävlingsvikt, men i bänken var det trögt. Johanna var grym, med lite teknikträning och målmedvetenhet kommer det gå riktigt bra för henne inför Reppower, styrkan har hon redan!

I torsdags var jag och min vän Malin Ekstrand på Polishögskolan och körde lite utomhusträning. Chins och bicepscurl. Detta var direkt efter frukosten på Urban deli. Inte bästa laddningen för chins. Men det gick bra ändå. Vädret och sällskapet gjorde passet till det bästa på länge!

På fredagen kände jag längtan efter marklyft som jag inte kört på länge. Så efter dipsen så fick det bli marklyft som bonus. 5x5 på 95 kg kändes bra och lätt. Kul att äntligen köra lite tungt!

På Lördagen hängde jag med Malin och ett gäng styrkelyftare från Team MM Sports STK, Sundbybergs styrkelyfts klubb. Jenny Adolfsson körde sitt sista pass innan hon åker till Sydafrika för att tävla på VM i klassisk styrkelyft. Det var kul att få träffa henne sista passet och önska henne lycka till. Hon är så sjukt starkt den tjejen. Om ni är intresserade av att se vår svenska starka representant på VM så tävlar hon torsdag den 5/1. Sändningen går att följa live på  http://goodlift.info/live.php.

 

Själv körde jag bänkpress och bicepscurl. Körde bänkpress på 2,5 kg över min tävlingsvikt och gjorde en repetition mer än på kvaltävlingen. Det är jag mycket nöjd och glad över då bänken gick lite trögt i onsdags. I morgon blir det vilodag!

För min del väntar nu en natt på jobbet, så underbart!
Ha en härlig lördagkväll!

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Träningsupplägg Fitnessfive

Idag började jag på mitt träningsprogram inför Fitnessfive finalen. Semifinal och final går den 3-5 juli i Åhus. Jag har nu 6 veckor på mig att träna och förbättra mig i samtliga moment. Mitt mål är att nå minst 200 repetitioner. Det innebär att jag måste öka mitt resultat med 14 repetitioner jämfört med kvaltävlingen. Jag har gjort en uppskattning om vart jag ska lägga dessa. Uppskattningen är utifrån hur det kändes på kvaltävlingen och vart jag tror jag har en utvecklingspotential. Om det sedan blir fler repetitioner är det en bonus såklart. Här nedan är mina resultat från kvalet och sedan önskat resultat i finalen.

Bänkpress 47 + 2 = 49 
Bicepscurl 41 + 5 = 46
Knäböj 34 + 2= 36
Chins 31 + 1=32
Dips 33 + 4 = 37 
Totalt : 200 

 

Nu till träningsprogrammet som jag tagit fram tillsammans med Jenny Adolfsson. Hon har hjälpt mig med innehållet i passen och hur jag ska lägga upp varje moment. Chins och dips kommer jag köra ca två gånger i veckan, varannan gång viktade och varannan gång enligt Fitnessfive. De andra tre momenten kör jag ca 1 gång i veckan. Då jag ska träna bänkpress, bicepscurl och knäböj kommer jag börja passen med att stega upp till en vikt där jag gör två set av treor. De skall inte vara för tunga, utan explosiva. Troligen blir det 60 kg på bänkpress, 30 kg på bicepscurl och 75 kg på knäböj. Efter två set av treor går jag över till mångrepetitioner 3-4 set och försöker köra i 100 sekunder på varje set. Under vecka 1-2 kommer jag lägga på mellan 2,5-5 kg mer än vad min belastning kommer vara på tävlingen. Under under vecka 3-5 kommer jag träna på tävlingsvikten. Vecka 5 kommer även avslutas med ett genrep då jag kör alla moment på en dag. Vecka 6 som är tävlingsvecka kommer bestå av mycket vila. Jag vet fortfarande inte om jag får köra semifinal på torsdagen eller fredagen. Finalen är i alla fall spikad till lördagen. Troligen kör jag ett lätt pass på måndagen där jag gör alla moment men endast ettor. I bänk, knäböj och bicepscurl stegar upp till en explosiv etta. I chins och dips kör jag 5-10 explosiva reps. 

Här är en skiss på mitt schema fram till tävling. 

Ha en bra kväll!! 

0 kommentarer | Skriv en kommentar

Vinst i Fitnessfive, Stockholmskvalet!

Jag vet knappt vart jag ska börja. Helgen har varit grym. Jag har deltagit i två fantastiskt roliga tävlingar. Är för tillfället lite berusad över mina prestationer och över glädjen att ha lyckats.

Av de tre tävlingar jag deltagit i de senaste två helgerna så var gårdagens Fitnessfive tävling den jag ville satsa mest på. 45 tjejer är anmälda till tävlingen och kvalar om en semifinalplats. Kvalen avgörs på gym och i MM Sports butiker runt om i Sverige. 30 tjejer kommer att gå vidare till semifinal och därefter går 10 av dessa vidare till final som går av stapeln den 5/7 på Åhus strand.

Man tävlar i fem olika moment i följande ordning, bänkpress, bicepscurl, knäböj, chins och dips. Belastning har man i förhållande till sin kroppsvikt. På varje moment har man 100 sekunder på sig att göra så många repetitioner som möjligt. Jag har tävlat i reppower tidigare som är en liknande tävling, men där behöver man inte vara lika strikt i momenten. Jag var därför mest nervös över bedömningen, om jag skulle klara av att göra momenten så strikt enligt reglerna. Det är så trist att göra massa repetitioner som blir bortdömda pga. av att man inte går tillräckligt djupt i knäböj eller missar att markera ett tydligt stopp i dips etc. Till min glädje fick jag inte en enda repetition underkänd av alla 186 som jag gjorde!

Min förhoppning i alla moment var att orka hålla på i 100 sekunder och att disponera tiden och hastigheten i repetitionerna, så att när tiden just är slut så ska jag inte orka en enda repetition till. Så blev det endast chinsen. I de andra momenten så hade jag kunnat göra mer. Då jag fick veta att det var 10 sekunder kvar hade jag så mycket kraft kvar att jag kunde ösa på med några snabba reps. Så var inte tanken, men nu vet jag till finalen att jag från start kan hålla ett högre tempo. Det krävs bara lite mer träning för att hitta rätt.

Mina resultat igår blev följande:
bänkpress 47 reps
bicepscurl 41 reps
knäböj 34 reps
chins 31
dips 33
totalt 186 repetitioner.

Här kommer film på mina chins, vilket är det moment jag är mest stolt över, jag har aldrig gjort så manga strikta chins tidigare.

Idag träffade jag Jenny Adolfsson för en lunchfika. Hon är trefaldig Fitnessfive vinnare. Hon har nu hjälpt mig med ett träningsupplägg som jag ska följa under de sex veckor jag nu har på mig fram till semi och final i Fitnessfive. Jag är verkligen jätteglad och tacksam över hennes hjälp. Hon gav mig mycket bra tips på upplägg som jag tidigare inte alls tänkt på. Jag ska påbörja detta program imorgon.

Jag gick tillbaka och tittade på resultat från tidigare finaler i Fitnessfive. Första tävlingen hölls 2009. Endast tre personer under dessa års finaler har gjort mer än 186 repetitioner. Jenny Adolfsson är den som gjort mest av tjejerna, 201 reps. Jag har nu satt som mål att gör 200 repetitioner. I mitt nästa inlägg kommer jag berätta om mitt träningsprogram och vart jag ska få ut dessa 200 repetitioner.

Någon vecka innan tävlingarna tog fart gjorde jag och min kille slut. Det tog verkligen på mig och har varit tungt på många sätt. Ett tag var jag påväg att strunta i tävlingarna, men hittade som tur var ny motivation. Jag vill därför extra mycket tacka mina fantastiska vänner som funnits här för mig. Ni som heja på mig och stöttat mig under dessa tre tävlingar. Utan så underbara vänner och min familj skulle detta aldrig gått!! Och ett STORT tack till min älskade mamma som hjälp mig hela helgen med att både heja på mig och tagit hand om min dotter.

Ha en härlig dag!!

Årets Polismästerskapet i TCA slutade med vinst!

Som jag skrivit tidigare i min blogg så har jag inte prioriterat träningen inför denna tävling. I min träning har jag satsat mer på styrkelyft som jag tävlade i förra helgen framför allt Fitnessfive som jag ska tävla i idag. Jag ville såklart vinna TCA men mitt mål var att inte ta ut mig och att inte pressa max i alla grenar för att spara på krafterna till dagens tävling i Fitnessfive.

Jag är sjukt nöjd med gårdagen. Såklart är det svårt att hålla igen på vissa grenar. Jag är inte riktigt en sådan person som kan gå på halvfart när jag gör något. Det blir ofta maximalt oavsett träning eller tävling.

kl. 08:00 gick starten på Polishögskolan för 5 km terränglöpning. Det var rekord på deltagarantalet. 5 tjejer och 12 killar, superkul!!
Jag sprang med GPS för att inte dra iväg och hålla ett ganska jämnt tempo. Jag snittade ungefär den fart jag planerat lite snabbare på första och sista km. Fick en tid på 20:50. Endast 7 sekunder långsammare än förra året och då löptränade jag mycket mer. Jag kände vid målgång att jag ändå hade krafter kvar. Jag jämför ofta med den känslan jag hade på VM i förra året då jag sista km övervägde att skjuta mig själv istället för att spring klart (om möjligheten hade funnits). Den känslan fanns inte igår.

Därefter var det kulstötning. Inte direkt min favorit, men en skönt återhämtningsgren. Jag stötte 7,53 meter. Verkligen inget att skryta om, men på VM förra sommaren kom jag inte ens över 7 meter.

100 meter sprint är en favorit. Här måste jag alltid ge allt. Jag sprang på 13.19 sekunder. Vilket är en förbättring på några tiondelar. Mitt tidigare pers var 13.31. 

Sedan var vi klara på Polishögskolan för tillfället. Nästa gren var 100 meter frisim. Jag startade först tillsammans med min vän och simlärare Malin. Jag fick en usel start, var inte med vid signalen och dök i över en sekund sent. Enligt Malin var jag med första 25 i alla fall. Men efter första vändningen drog hon ifrån. Jag kan verkligen inte vända. Det blir ett mål till VM 2015 att lära mig. Bättre starter och vändningar. Jag simmade i ett okej tempo. Ville inte dra på mig massa mjölksyra och gå in i väggen här, vilket jag inte gjorde. Simmade på 1.34. Inte något pers eller någon tid att skryta om, men jag är nöjd att jag simmade 100 meter utan att tappa teknik eller dra på mig mjölksyra.

Nu repklättring, en annan favorit, troligen för att det är min bästa gren. Många tjejer har svårt för repgrenen. De kommer inte upp eller kommer upp just under tidsgränsen som är 23 sekunder. Och vid 23 sekunder för man noll poäng. Jag klättrade på 9,32 sekunder. Samma tid som förra året trots att jag bara klättrat rep en gång sedan jag bröt armen i höstas.

Bänkpress var nu på tur. Men har endast två lyft. Jag gick in safe på 60 kg och tog 65 kg i andra. Inga konstigheter och nästan lite för lätt. Detta gjorde jag endast med tanke på dagens tävling.

Chins är såklart också en favorit. Jag hade mycket huvudbry om hur mycket jag skulle pressa mig i denna gren. Tar jag ut mig så kommer det kännas för mycket idag men samtidigt var jag väldigt sugen på ett pers. Jag visste att jag blivit bättre på chins, något som jag verkligen tränat mycket. När jag väl hängde där att matade på kändes det lätt., det bara rullade på. Som jag trodde innan hade jag svårt att begränsa mig. Förra året pressade jag mig till att göra 35 chins. Nu gjorde jag 36 och sedan klev jag ner. Tänkte att nu var det pers, då pressar jag mig inte mer. Det kändes faktiskt skönt att kliva ner utan att ha pressad max och ändå sätta ett rekord.


Bara en gren kvar. Hinderbana, vi åkte tillbaka till polishögskolan för denna sista gren. Innan start fick vi veta poängställningen. Jag hade redan säkrat guldet och skulle kunnat hoppa över hinderbanan helt. Men hinderbana är ju alltid kul och en gren som det också är svårt att inte ge allt på.
Jag sprang på 1,36 minuter, 4 sekunder sämre än förra året.

Jag slutade på totalt 4045 poäng och är såååå nöjd. Förra året slutade jag på 4047 poäng. Så endast 2 poängs skillnad. Visst var jag lite kaxig innan och skrev att jag kommer köra på rutin och inte ta ut mig helt. Var faktiskt lite osäker på om det skulle hålla, men det gjorde det.

I herrarnas klass var det riktigt spännande på slutet. Det skilde bara enstaka poäng bland de som låg i toppen och det avgjordes med sekunder på hinderbanan. Guldet togs hem av min gamla kompis från Västervik Daniel Farray. Vi tränade en hel del tillsammans under tiden vi gick på polishögskolan. Det var riktigt kul att Daniel med familj kom upp till Stockholm. Daniel genomförde sin första TCA tävling och vann!! Stort Grattis Daniel, du var grym!!!

Här är vi fem tjejer som genomförde tävlingen! Grym prestation av alla!!

Idag känner jag mig lagom mör i kroppen. Om 2 timmar är det tid för invägning inför dagen Fitnessfive. Och denna tävling är inget jag kan köra på rutin. Är lagom nervös och ser verkligen fram emot detta.

Kom och heja på mig. Tävlingen startar kl. 11 på Sveavägen 98, MM sports butik.

Ha en härligt sommardag!!

Genrep inför Fitnessfive

Kommande helg har jag två härliga tävlingar att se fram emot. På Lördagen är det SM i TCA, en mångkamp där man genomför åtta grenar på en dag i följande ordning: 5 km terränglöpning, kulstörning, 100 meter sprint, 100 meter frisim, repklättring (6 meter med bara armar), bänkpress, chins och hinderbana.

På söndagen tävlar jag i Fitnessfive som består av fem styrkemoment. Chins, dips, bänkpress, knäböj och bicepscurl, jag är osäker på vilken ordning man gör dem. Man har i alla fall 100 sekunder på sig på varje moment att göra så många repetitioner som möjligt. Belastning har man i förhållande till sin kroppsvikt.

Jag har bestämt mig för att lägga fokus på Fitnessfive. TCA är en riktigt rolig tävling som jag utövat på med i många år. Jag har vunnit SM flera gånger och VM två gånger, vilket gjort att jag blivit ganska självsäker när det gäller TCA och kan tävla lite på rutin. Jag ska dock försöka att inte pressa mig och ta ut mig max på någon av grenarna. Jag vill inte va trött eller ha träningsverk till söndagens tävling. Såklart vill jag vinna TCAn i år också, men jag vill hellre vinna Fitnessfive. Jag bestämde mig därför för att under dagarna nu köra igenom momenten i Fitnessfive och lämna TCAn till sitt öde. I söndags tränade jag tillsammans med en mycket go och nyfunnen vän, Malin Ekstrand. Vi körde chins, dips och avslutade med 10x30 sekunders intervaller på löpbandet. Inget pers i chins, men nöjd ändå med tanke på lördagen tävling som fortfarande kändes i kroppen. Persade dock i dips, ökade med tre dips från mitt tidigare pers! Mycket nöjd över det. Här är film på mina sista sega chins och dips.

På måndagen körde jag knäböj och bänkpress. I knäböjen tangerade jag mitt pers trots att benen kändes som spagetti. Min rygg fallerar före benen. Försent att göra något åt det nu. Men fy så trött ryggen blir och surt när jag känner att benen orkar mer. Till finalen blir det mer fokus på bålstabiliteten. Bänkpressen kändes också helt okej.

Idag körde jag bicepscurl, sprang 5 km och avslutade med 5 stycken 100 meters intervaller i backe. Bicepscurlen gick bra, pers även där. Känns som att Fitnessfive formen ligger på bra inför söndag, jag är taggad!

Jag har prioriterad bort löpträningen under den sista tiden, helt enkelt inte hunnit med allt. Det som oroar mig mest är att jag kommer få grym träningsverk av 5 km terränglöpning från lördagens tävling pga ovana. Därav sprang jag 5 km idag i ett tempo så jag inte riskerar att gå in i väggen men ändå får en hyffsat bra tid och lite backintervaller för att plåga vaderna lite. Nu vilar jag i tre dagar, skall bara försöka hålla vikten. Jag få inte väga in över 52 kg på söndag. Då kommer belastningen bli för mycket. 

Välkomna att heja på mig och de andra tävlande i helgen. Nedan följer tid och plats.

Lördag TCA
08:00, Polishögskolan, 5 km terränglöpning
09:00 Polishögskolan, kulstötning
09:45 Polishögskolan, 100 m sprint
11:00 Kronobergsbadet, 100 m frisim
12:00 Polishuset Kungsholmen, repklättring
13:00 Polishuset Kungsholmen, Bänkpress
14:00 Polishuset Kungsholmen, chins
15:30 Polishögskolan, hinderbana

Söndag Fitnessfive
11:00 MMsport butik på Sveavägen 98

Ha en bra kväll!!

Äldre inlägg