Om


Denna blogg handlar om träning, tävling, kost, att ha roligt påvägen och må bra! 2014 var mitt stora tävlingsår med en rad olika tävlingar och en hel del vinster. Under 2015 kan ni fortsätta följa mig då jag kommer anta nya utmaningar. Bland annat på Ninja Warrior Sverige och min premiär inom OCR(Obstacle Course Races). Var med mig genom min träning och övriga förberedelser till dessa tävlingar. 

Det största för 2015 är att jag har startat ett eget företag, More Than Wellness, där jag arbetar med träning hälsa och välmående. Kika mer på företagets hemsida och välkommen att kontakta mig om du vill ha hjälp att nå dina mål.

Jag representerar MM sports och Lynx MST

Planerade tävlingar 2015:

  • - 28/3 BootCamp Callenge
  • - 25/4 Tough Viking i Gbg
  • - Rep-power kvaltävling
  • - 9/5 SM i TCA (Toughest Competitor Alive)
  • - 16/5 Polis SM i styrkelyft
  • - 27/6 VM i TCA individuell klass
  • - 29/7 VM i bänkpress för poliser och brandmän
  • - 30/7 VM i TCA mixedklass
  • - 2/7 VM i Push & Pull för poliser och brandmän (bänkpress och marklyft)
  • -11/7 Final Fitness Five
  • - September Ninja Warrior Sverige 2016
  • - November SM i chins
  • - November SM i dips
  • - November Europafinal Fitness Five
  • - November Final Rep-Power

Presentation

Teknik

Den här bloggen skapades via leverantören bloggo.nu

Gratis blogg!
Enkelt och snabbt!
Helt på svenska!
Gratis blogg!

Visar inlägg från november 2014

Tillbaka till bloggens startsida

I helgen smäller det - två tävlingar jag sett fram emot!!

I helgen bär det av till Göteborg och årets Fitnessfestival! På lördagen ska jag tävla i Chins SM och på söndagen är det den efterlängtade Rep-power finalen.

Denna vecka har jag kört ett litet genrep inför Rep-power, dock inte alla grenar på samma dag. I måndags körde jag chins och bänkpress, i tisdags knäböj och dips och idag, onsdag bicepscurl. 
Nu ska jag träningsvila resten av denna veckan. Genrepet gick helt okej, personligt rekord i antal reps i bänkpress, i övriga grenar, inga rekord, men jag ligger helt okej i repsantal. På tävling finns det alltid lite extra styrka att pressa fram! Jag siktar inte på något annat än att vinna!!

Här är ett klipp från måndagens chins.

Viktmässigt ligger jag också i fas. Dagens morgonvikt var 52,5 och jag hoppas att väga ca 51,5 på lördagens invägning till Rep-Power. Jag tror att det ska funka genom att jag gör av med vätska det sista dygnet! 

Jag har under november månad spenderat 12 nätter på hotell. Detta på grund av både jobb och nöjesresor. Min karaktär har verkligen sats på prov här. Jag älskar frukostbufféer med allt gott bröd och pålägg som har serverats. Hade jag inte haft ett tävlingsmål i sikte hade jag ätit av allt gott varje morgon. Men nu har jag endast unnat mig under en av dessa dagar. Boende på hotell har även gjort resten av min måltider lite mer komplicerade då jag inte haft tillgång till ett kök. Men det har fungerat ganska bra med lite fantasi. Jag kommer vara mycket nöjd och stolt om jag lyckas nå min målvikt till lördagen. 

Trots mitt låga intag på kolhydrater känner jag mig pigg och stark. Formen är på topp och jag är supertaggad inför att tävla!!  

Om ni besöker Göteborg och Fitnessfestivalen i helgen, kom och heja på mig. När jag inte tävlar kommer jag arbeta i MM sports monter på mässan, så kom gärna förbi där om ni vill ha tips på kosttillskott, träning eller bara vill säga hej!

Sov sött!!


 

Chins, min favorit - hur ökar du ditt max?

Denna vecka anmälde jag mig till SM i chins som går den 29/11 i Göteborg. Dagen innan jag ska tävla i Rep-power finalen.
Tänkte att ett set maxning i chins inte borde påverka mig inför rep-power.



Hur blir man bra på chins att göra många chins? Det finns olika vägar men jag tror helt enkelt på att göra väldigt mycket chins. Om syftet är att öka i antalet repetitioner så är det bara att bita ihop och köra. Man blir bra på det man tränar på. Vänja muskeln vid ett utförande och sedan nöta. I mitt upplägg gör jag chins 2 gånger i veckan. Pass 1 så kör jag många repetitioner och i pass 2 så kör jag viktade chins.

Pass1: Beroende på dagsform så sätter jag målet på antal chins lite olika. Men aldrig mindre än 100 totalt, uppdelat på så få set som möjligt. Tekniken är viktig. Om syftet är att öka antalet repetitioner så vill man lägga så lite energi som möjligt på varje chins. Explosivt upp och snabbt ner, lägg ingen kraft på nervägen utan våga släppa dig själv till du hänger ut i bottenläget. Ju längre tid varje chins tar ju jobbigare blir det. För att få lite hjälp uppåt
 till nästa chins kan man skjuta fram axlar och huvud lite framför armarna utan att kippa eller gunga. När man fått till en bra teknik är det bara att nöta, mycket sitter i skallen att inte sluta eller släppa taget bara för att det svider och gör inte i armar och händer!

Pass 2: i viktade chins strävar jag efter att hela tiden öka maxbelastningen på en repetition. Nu är mitt max 35 kg, Jag startar då med att göra två set ettor med 35 kg extra. Efter två set sänker jag vikten med fem kg samtidigt som jag ökar med två repetitioner. Så i mitt tredje och fjärde set gör jag treor med 30 kg. Sedan två set femmor med 25 kg, två ser sjuor med 20 kg, två set nior med 15 kg och avslutar med två set elvor med 10 kg.
Detta är ett grymt jobbigt pass. Det tar tid och efter orkar jag inte mycket mer. På sin höjd kör jag lite dips eller lätta axlar efter.

I viktade chins är tekniken viktig, men använd inte samma teknik som vid oviktade. Släpp inte på vägen ner, utan kontrollera varje chins. Gör dem strikta, rakt upp och rakt ner. Hakan över stången och häng helt utsträckt i bottenläget.

Jag började med detta upplägg i våras. Mitt max har jag sedan dess ökat med ca 10 kg och i takt med det har även mitt max i antal repitioner ökat.

Testa, men börja försiktigt med de viktade. Känn efter vart max ligger.
Ni som testar detta upplägg, hör gärna av er och berätta hur det går. Det är skoj och intressant för mig att veta! Lycka till!!!

Sista av allt måste jag dela med mig av en mycket imponerande stark kille, Daniel Olsson. Han gör en Turkish get up med mig. Sanslöst starkt!!!

Ha en bra dag i snörusket!

Lite för god dietmat!

Jag har hittat min favoriträtt!


Kycklinggryta med stekta nudlar. Om man går på diet så kan detta vara lite för gott, det går inte att sluta äta. Men om man är väldigt hungrig och vill äta mycket och nyttigt så kan jag verkligen rekommendera detta. Har bjudit flera vänner, både kostmedvetna träningsfreaks och andra allätare på detta och de är förvånade över den goda smaken.

1 kg kycklinglårfilé (jag putsar bort de fett som finns på kanterna)
Marinad gjord på 1 dl soya, 3 msk dijonsenap, pepparmix och timjan efter egen smak, 1dl hackade soltorkade tomater.

Lägg filéerna i marinaden och sedan in i ugnen. Ca 25 minuter på 200 grader. När kycklingen är klar (den behöver inte vara helt genomstekt) skär jag lårfiléerna i lagom stora grytbitar. 

Stek 400 gram (2 pkt) nudlar från Body Science i lite olja. Skiva 5-7 champinjoner och stek i nudlarna. Lägg i kycklingen med marinaden som är kvar i ungsformen. Häll på lite extra soya, krydda med sambal för lite sting. Låt puttra ca 10 min på låg värme. Sist av allt, smula över ca 300g fetaost. Rör ihop, klart att äta!!

Jag har aldrig räknar kalorier, men bara för att jag tipsar om denna rätt som dietmat så ska jag räkna ut hur många kalorier allt innehåller och vad en portion innehåller. Men jag får återkomma med det tills nästa gång jag lagar denna rätt! 

Smaklig måltid!! 

0 kommentarer | Skriv en kommentar